Jaki powinien być kask narciarski?

Pytanie pierwsze: Czy zastanawialiście się kiedyś z jaka prędkością zjeżdża przeciętny sprawny narciarz na dobrze przygotowanym stoku? Szybko! Czasami bardzo szybko. Nawet do 90 km/h

Pytanie drugie: Jakie będą konsekwencje, jeśli przy takiej prędkości narta gwałtownie zakrawędziuje…?

Pytanie trzecie: Czy wiecie z jaka prędkością upadł Scott MacCartney w zjeździe w Kitzbuehel??? Upadł, najeżdżając na skocznię przed metą z prędkością ponad 150 km/h!!!

 

 

Pomysł na napisanie poniższego materiału powstał podczas zawodów w Soelden – inauguracji PŚ 2011/12. Zostałem zaproszony na konferencje prasową firmy POC, prezentację nowego kasku Race. Ambasadorami, gwiazdami i prowadzącymi imprezę byli Julia Mancuso oraz Patrik Jaerbyn. Tłumaczyli wprost: bezpieczny kask nie może być lekki!!! Dopasowując kask w sklepie kierujemy się rozmiarem, wyglądem. Mało kto zastanawia się nad zastosowaniem w praktyce.

Odpowiedź na pytanie jak powinien być zbudowany najbezpieczniejszy kask jest prosta: Im większy i bardziej napakowany decymetrami powłoki absorbującej tym lepiej. Dochodzimy tutaj do absurdu ponieważ nikt nie zaproponuje narciarzom kasku, który ma na przykład dziesięcio- centymetrową ściankę. Analizując poważniejsze wypadki, które miały miejsce na zawodach PŚ w zjeździe okazało się, że siła uderzenia kasku o lód przewyższa o wiele standardy jakie są przyjęte dla norm Uni Europejskiej. Szczegółowa analiza wykazała, że prędkość uderzenia przewyższa przyjęte standardy o 20 – 300%!!! Przyjęta norma UE to: 5 m/s, jednak zawodnicy podczas zjazdu mają średnią predkość około 8-16 m/s. Popatrzcie jak kuriozalnie wygląda to w teorii:

Aby po prostu dopasować się do narzuconych norm obowiązujących w UE teoretycznie dało by się skonstruować kask o grubości ścianki 5 – 6 milimetrów. Takie kaski nie istnieją. Większość kasków ma 20 mm grubości (czyli czterokrotnie więcej niż minimalna wymagana w teorii grubość). Teoria swoją droga, ale spójrzmy na zastosowania w praktyce. Bezpieczny kask powinien mieć ściankę grubą na około 20 – 45 mm. W ekstremalnych przypadkach (np. podczas wspomnianego wypadku Macartney’a) grubość powinna dojść do 180 mm. To oczywiście absurdalne. Powstała potrzeba kompromisu pomiędzy teorią a bezpieczeństwem i komfortem zawodnika. Nowe kaski race będą cięższe o około 25%. Stawiając na bezpieczeństwo trzeba będzie się do tego przyzwyczaić.

Szafa

Ten wpis został opublikowany w kategorii Sprzęt i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>